
VRAAG
Hoe krijgen wij meer mensen in winkelcentrum Oranjerie (Apeldoorn)? En hoe zorgen wij er vervolgens voor dat deze bezoekers weer met een goed gevoel naar buiten gaan? Das was de vraag aan mij, afkomstig van marketingbureau FPW uit Eindhoven. Zij beheren namens de Engelse investeerder Aberdeen Standard het stuk marketing en communicatie van de Oranjerie. Winkelcentrum Oranjerie is een aantal jaar geleden verbouwd, het is een strak, high standard locatie geworden, waar veel Apeldoorners wel iets van vonden. Veel gehoorde opmerking 'de Oranjerie mist sfeer'
PROJECT
Deze vraag besprak ik met mijn creatief compagnon Marjan Huiskamp, onze kracht 2 creatieve geesten samen brengen tot een hoog en werkbaar idee. Geïnspireerd op de indoor speeltuinen voor volwassen in Amsterdam zoals, Youseum en WONDRR, bedachten wij een doorvertaling voor de Oranjerie. In tegenstelling tot deze Amsterdamse speeltuinen waar je een fixe entree voor moet betalen, moest het idee in de Oranjerie een plek krijgen in de openbare ruimte, of wel het hart van de Oranjerie. Vrij toegankelijk voor iedereen.
OPLOSSING
Wij bedachten 2 wanden, alle vier de zijden met een eigen en uniek concept. Wanden van 3m x 2.2m, voor een toffe selfie gericht op de tieners.
Uiteraard zijn de wanden voor iedereen, maar ook na een paar maanden zag je dat de tieners er het meeste gebruik van maakten.
In een paar maanden bedachten wij een concept #wowapeldoorn en hebben wij het grotendeels zelf realiseert. Alleen de productie van de wanden hebben wij aan echte vakmannen overgelaten ;). Heerlijk vind ik dat concept bedenken maar ook de uitvoer zelf in eigen handen nemen.
Vrijdag 17 juli organiseerde wij een kick-off, velen geïnteresseerden kwamen langs. De promogirls in #wowapeldoorn shirts, deelden fleurige regenboog lolly's uit, en lieten heel de stad weten dat er iets nieuws was in de Oranjerie.
Er was ook veel media-aandacht, zie onder andere dit stuk van INDEBUURT;
https://indebuurt.nl/apeldoorn/nieuws/hippe-foto-nodig-voor-je-instagram-of-tiktok-het-kan-nu-in-de-oranjerie~105893/
Na het realiseren van #wowapeldoorn, zagen ze een toename in de aantal voetstappen. Project geslaagd!





